Het zijn enerverende tijden. Onze staf en artsen doen hun uiterste best om zo goed mogelijk voor onze patiƫnten te zorgen.

En als dan een van die patiƫnten je een hart onder de riem komt steken dan weet je weer waar je het voor doet. Bedankt!

Lees hier het artikel over onze zorg.

U bent hier: Welkom arrow Praktijkinformatie arrow Assistente arrow Urine onderzoek
Urine onderzoek

De assistente kan urine onderzoek als u denkt dat u een blaasontsteing heeft of als u een zwangerschapstest wilt doen.

Wanneer u een urine wilt inleveren kunt u het beste letten op de volgende dingen:

• het beste is ochtend urine.

• eerst goed met water wassen.

• daarna de middelste stroom urine opvangen in een schoon en droog potje.

• Potje met urine voorzien van naam en geb. datum.

• Deze het liefst gelijk bij de balie afgeven of wanneer dit niet lukt in de koelkast bewaren.

Blaasontsteking

Klachten van een blaasontsteking: vaak en kleine beetjes plassen, pijn of branderig gevoel bij het plassen. Blaasontsteking komt vaak voor. Vrouwen mogen 3 keer per jaar een blaasontsteking hebben. Indien de ontsteking is aangetoond in de urine krijgt men een antibiotica- kuur van 5 dagen. Indien men nadien nog klachten heeft, dan weer een urine inleveren ter controle.

Wat iemand zelf kan doen:

• veel drinken

• de blaas regelmatig en goed leegplassen

• bij aandrang het plassen niet uitstellen

• Na gemeenschap gelijk gaan plassen kan een blaasontsteking voorkomen

< Vorige   Volgende >