U bent hier: Welkom arrow Gezondheid arrow Astma / COPD arrow Oorzaken van COPD
Oorzaken van COPD

De chronische ontsteking aan de luchtwegen bij COPD wordt meestal veroorzaakt door roken.

Ontsteking door roken

De binnenkant van de luchtwegen is bekleed met slijmvlies dat slijm aanmaakt. Tabaksrook veroorzaakt een ontsteking waarbij het slijmvlies opzwelt en meer slijm aanmaakt. Deze ontsteking beschadigt de kleinste buisjes van de luchtwegen en de longblaasjes. De wanden van de luchtwegen worden slapper waardoor ze bij het uitademen gemakkelijk dichtvallen. Dit leidt tot kortademigheid. Het aantal longblaasjes neemt fors af. Ook kunnen de spiertjes in de luchtwegen zich samentrekken.

De ontsteking bij COPD maakt de luchtwegen ook meer prikkelbaar. Daardoor kan iemand snel kortademig worden van tabaksrook of koude lucht. Deze verhoogde prikkelbaarheid heet hyperreactiviteit. De luchtwegen worden dus nauwer door de ontsteking en in het ernstigste geval raken de longen blijvend beschadigd. De ontsteking bij COPD is dus andere soort ontsteking dan bij griep, verkoudheid, of longontsteking. Bij griep, verkoudheid, of een longontsteking wordt de infectie veroorzaakt door een virus of bacterie. Een infectie kan de luchtwegen verder beschadigen. Dus een jaarlijkse griepprik is bij COPD aan te raden.

Het voorkomen van COPD is sterk gerelateerd met roken.

Niet allergische prikkels

Er zijn prikkels waarvan iedereen last kan hebben, zoals tabaksrook. Dit zijn niet-allergische prikkels. Bij mensen met COPD zorgen die prikkels ervoor dat de spiertjes in de luchtwegen samentrekken. Dan worden zij kortademig.

Tabaksrook en andere niet-allergische prikkels kunnen de ontsteking verergeren. Tegen dergelijke prikkels kan het lichaam geen afweerstoffen maken.

< Vorige   Volgende >