U bent hier: Welkom arrow Gezondheid arrow Diabetes arrow Mogelijke complicaties bij diabetes
Mogelijke complicaties bij diabetes

Hart en Vaatziekte, Nierfunctieverlies, Oogproblemen en Zenuwschade

Hart en Vaatziekte

Mensen met diabetes hebben een verhoogd risico op vaatproblemen zoals het krijgen van een hartinfarct, herseninfarct en vaatvernauwingen aan de benen. Diabetes patienten die roken hebben een extra risico op het krijgen van deze complicaties.

Nierfunctieverlies

Bij een deel van de diabetes kan naar verloop van tijd de nierfunctie verslechteren. Regelmatige controle van bloeddruk, nierfunctie in bloed, en jaarlijkse urine controle op eiwit is hierdoor belangrijk.

Oogproblemen

Door diabetes kunnen er nieuwe vaatjes in het netvlies ontstaan. Deze nieuwe bloedvaatjes kunnen soms gaan bloeden met alle risico's van dien. Regelmatige controle bij oogarts of foto van netvlies (fundusfoto) is hierdoor van belang.

Zenuwschade

Na jaren kunnen er door verhoogde glucosewaarde uiteindelijk zenuwen beschadigd raken. Zenuwschade aan maag/darm kunnen klachten van verstopping, diarree, opgeblazen gevoel, misselijkheid veroorzaken, ook seksuele klachten en een verminderd gevoel aan voeten en handen kunnen ontstaan. Door het verminderde gevoel aan de voeten kunnen er gemakkelijk wondjes ontstaan die bij suikerziekte vaak moeilijker genezen. Het voorkomen van wondjes, en regelmatige voetcontrole is daarom erg belangrijk.

< Vorige